Hoffmeister Knækket

EN HYLDEST TIL HOFMEISTER-KNÆKKET.

Historien bag et klassisk designelement fra BMW.

EN HYLDEST TIL HOFMEISTER-KNÆKKET.Historien bag et klassisk designelement fra BMW.

En BMW uden det nyreformede kølergitter? Det ville man næppe tro. Men der er også en anden detalje, som næsten alle BMW modeller har haft siden starten af 1960'erne – Hofmeister-knækket (på tysk Hofmeister-Knick).

 

Hofmeister-knækket er en rigtig klassiker, hvad angår designelementer, men hvis vi ser bort fra de rendyrkede BMW entusiaster, er det måske ikke så kendt. Hofmeister-knækket er navnet på den skarpe kurve, du finder ved stolpen nær den bagerste siderude (C-stolpe på en Sedan, ellers D-stolpe). Ifølge David Carp hos BMW Group Design Identity starter Hofmeister-knækket i den nederste del af den respektive stolpe.

Læs mere
BMW 5 series Sedan

ET SELVFØLGELIGT ELEMENT I BMW’S FORMSPROG.

Hofmeister-knækket opfylder mindst to vigtige designfunktioner – for det første er det et historisk link til tidligere, nuværende og fremtidige generationer af BMW. For det andet er det et designelement, der leder øjet fra kabinen (dvs. sideruderne, taget og stolperne) til den nederste del af bilen og dermed skaber den særlige BMW følelse.

Læs mere

HVOR KOMMER NAVNET HOFMEISTER-KNÆK FRA?

Det er faktisk en todelt historie, der lidt forenklet omfatter to italienere og en tysker. Knækket havde allerede debut på karrosserier i 1940'erne, dengang på biler fra USA og Italien. Først på todørs Coupé og på Cabriolet, og derefter sås det også på Sedan-modeller. I midten af 1950'erne dukkede designelementet op på tegninger fra BMW. Ifølge David Carp kom påvirkningerne fra de italienske designere, Giovanni Michelotti og Giorgio Giugiaro. De sørgede dermed for, at knækket fandt sin plads i BMW’s designsprog.

 

Men manden, der sikrede, at det stadig eksisterer den dag i dag og også navngav det, var Wilhelm Hofmeister – leder af afdelingen Body Engineering and Development hos BMW. Han var egentlig ikke designer, men ingeniør og afdelingsleder. Men gennem sin stilling blev han automatisk også chef for BMW Design. Han sørgede for, at designelementet konsekvent blev integreret i designet af modellerne fra BMW.

Læs mere
”De stærkeste designikoner skabes ikke af en strategi.”
David Carp, BMW Group Design Identity
Hoffmeister Knækket

1961: ET KNÆK SES FOR FØRSTE GANG PÅ EN BMW.

Hofmeister-knækket så dagens lys på den nye BMW 3200 CS og BMW 1500 på IAA (International Automobile Exhibition) i Frankfurt am Main i 1961. Siden da har designelementet været en vigtig ingrediens i designet af en BMW. Mange tror, at knækket var "en opfindelse" for at fremme karrosseriets stabilitet, hvilket ifølge Carp ikke er sandt. Der er simpelthen ingen teknisk grund til at benytte et knæk. Men en funktionel fordel er, at det muliggør en større siderude i døren, uden at der skal integreres endnu en rude foran C-stolpen. Set i forhold til designet tilføjer kurven en spænding i linjerne og et mere dynamisk look fra siden. Carp mener, at bilen bliver mere robust uden at blive opfattet som stor og tung.

Læs mere
”Hofmeister-knækket var begyndelsen til et nyt designsprog for BMW.”
David Carp, BMW Group Design Identity

Men som bekendt ingen regel uden undtagelse. I nogle tilfælde har BMW’s designere afveget fra dette designelement; som eksempler kan nævnes visse Touring-modeller, BMW Z3 eller BMW i3. Designelementet er også set i tagstolpen på mange forskellige karrosserityper siden starten af 1960'erne (f.eks. Sedan, nogle Touring-modeller, Coupé, Cabriolet og SUV'er). På den måde fik Hofmeister-knækket sin kultstatus og blev stærkt forbundet med biler fra BMW.

Læs mere
BMW iX1

HOFMEISTER-KNÆKKET I FREMTIDEN.

Så hvad er det næste skridt for denne karakteristiske designdetalje? Ifølge Carp er der ingen grænser. Hofmeister-knækket er i konstant udvikling. Siden 2009 findes der en mængde fortolkninger af det. Nogle gange tager det over og bliver mere fremtrædende, nogle gange mere tilbagelænet. Det kan være kækt, skulpturelt eller grafisk. Større, mindre, rundere eller mere kantet. Derudover åbner den nyeste designlinje, BMW Vision, op for en helt ny dimension – den klassiske Hofmeister knæk-geometri kan nu bruges som scene for elektrisk styrede grafiske effekter.

 

Men én ting vil det altid forblive – en fast og markant del af BMW’s formsprog. Det bliver spændende at se, hvordan dette ikoniske designelement vil udvikle sig i fremtiden.

 

Læs mere:

EXPLAINED HUB

Læs mere

_____

Forfattere: Nils Arnold; Art: Madita O'Sullivan, Shin Miura; Animationer: Madita O'Sullivan, Carolin Wabra; Fotos: BMW/BMW Group Archive

Læs mere

Yderligere læsning:

 

Læs mere omNyrernes historie

➜ Læs mere om How to create a classic

➜ Læs mere om This is how to sketch your dream car

➜ Læs mere om Neue Klasse fra BMW

Læs mere
BMW nyheder

HOLD DIG OPDATERET

Innovativ mobilitet, spændende trends for fremtiden og høje omdrejningstal – abonner på nyheder fra BMW for at følge med i alt, hvad der sker hos os.