Vores værktøj til at administrere din tilladelse til vores brug af cookies er midlertidigt offline. Derfor mangler der muligvis nogle funktioner, der kræver dit samtykke til brug af cookies.
VINTERTEST FOR BMW iX PÅ NORDKAP i NORGE.
BMW iX i koldt klima.
Langt oppe i Norge, nord for Polarcirklen, ligger Nordkap. Her findes de perfekte forudsætninger og vejforhold til at udsætte den nye BMW iX for de sidste, barske prøver. Fokus ligger blandt andet på samspillet mellem transmission og affjedring, hvor testingeniørerne vurderer, hvordan det fungerer på vejbaner med lav friktion. Selv bilens to elmotorer, som tilsammen genererer en maksimal effekt på mere end 500 hestekræfter, sættes på prøve i det kolde klima.
Testen, som BMW iX står over for, er en større test, end hvad modellen vil blive udsat for i løbet af hele bilens livscyklus og danner grundlaget for udviklingen af fremtidens elbil. I de lave temperaturer og under vejrforholdene i Nordkap står BMW eDrive-teknologien over for mange udfordringer. Højspændingsbatteriet og opladningsteknologien bliver testet for at klare den daglige brug i kulden. Selv billedskærmene og varmesystemet, der sikrer den rette temperatur til transmissionen og batterierne, underkastes også prøver.
Rækkevidde på mere end 600 km.
En anden vigtig del af prøverne er den seneste finjustering af det intelligente firehjulstræksystem, BMW xDrive og justeringer af det adaptive chassis, der ud over stabilitet og trækkraft også optimerer bilens effektivitet. Det indebærer, at BMW iX opnår et forbrug på mindre end 21 kW pr. 100 kilometer i WLTP-testcyklussen og en rækkevidde på mere end 600 kilometer*.
Produktionen af BMW iX starter i Tyskland i løbet af sommeren 2021, og ved hjælp af resultaterne fra testene i Nordkap kan vi præsentere fremtidens elbil, optimeret til at skabe køreglæde til alle lejligheder.