9 myter om elbiler. - BMW iX

9 MYTER OM ELBILER.

9 myter om elbiler.
BMW i4

Myte 1: Elbiler har ikke tilstrækkelig lang rækkevidde.

Til at begynde med påvirker lave temperaturer ikke rækkevidden lige så meget som tidligere. Batterierne er blevet udviklet og i en BMW kan du forvarme kabinen via appen mens batteriet oplader. På den måde går der ingen ekstra strøm til at opvarme bilen mens du kører, og samtidig er batteriet varmt efter opladningen. Det betyder endvidere at batteriet ikke behøver arbejde lige så hårdt fra starten, hvilket er gavnligt for rækkevidden.

Desuden er rækkevidden for BMW iX3 på op til 459 km* og for BMW i4 hele 600 km*, hvad der langt overstiger det gennemsnitlige daglige behov. Hvor lang rækkevidde du får afhænger dog fortsat af, hvordan din kørsel er. Jo mere aggressiv kørsel, desto mere kraft kræves af batteriet.

Læs mere
BMW Wallbox

Myte 2: Det tager lang tid at oplade en elbil.

Nja, en bil står i gennemsnit parkeret 23 timer i døgnet og anvendelsesstudier viser at vi oplader vores bil på samme måde som vi oplader vores mobiltelefoner: om natten når vi sover eller på jobbet, altså når der er masser af tid. De timer det tager at oplade en elbil behøver altså ikke være en hindring for at købe en elbil.

 

Desuden kan du ved hurtigladestationer oplade din elbil til 80% kapacitet på blot 30 minutter.

Læs mere
BMW wireless charging

Myte 3: Strømmen rækker ikke til hvis der kun fandtes elbiler.

Der tales om at dagens elnet ikke ville kunne klare at alle biler drives på el. Men da ikke alle skifter til elbil samtidig, giver det ikke grund til bekymring. 

 

Elbilen er så energieffektiv, at den totale forøgelse af elanvendelse ikke bliver så stor.

Læs mere
BMW i3

Myte 4: Elbiler er dyrere end almindelige biler.

Naturligvis, indkøbsprisen er stadigvæk højere men udviklingen går hurtigt, og i takt med at efterspørgslen øges vil produktionen udvikles og priserne reduceres. Men allerede nu findes der mange økonomiske plussider med en elbil:
 

  • Værdien som personalegode er lav.
  • Energiomkostningen pr. km. er meget lav.
  • Elbiler er ikke lige så vedligeholdelseskrævende som konventionelle biler pga. færre løse dele.
Læs mere
BMW i4

Myte 5: Der findes ingen køreglæde i elbiler.

Tænk, at du fjerner forbrændingsmotoren, gearkassen og transmissionen. Det er meget vægt som forsvinder og gør bilen lettere. Godt nok vejer elbilens batteri en del, men er integreret i bilens bundplade, hvad der betyder at du får et lavt tyngdepunkt med herlige køreegenskaber som resultat.


Elbilen har desuden et jævnt drejningsmoment, som indebærer at accelerationen er både direkte og smidig. Alle hestekræfter udnyttes nemlig fra start. Tag eksempelvis BMW i4, hvor du får en topeffekt på 390 kW (530 hk), hvor du kører fra 0-100 km/t på 4 sekunder.

Læs mere
BMW iX3

Myte 6: Elbiler på ”sort el” er værre end en bil med fossilt benzin eller diesel.

Det er ikke rigtigt. Elektriske biler er meget mere effektive til dramatisk at reducere udslippet så det bliver meget mindre. Så selv elbiler med strøm fra ikke-vedvarende energikilder er bedre end konventionelle biler med benzin eller diesel.


Siden 2017 køber BMW desuden kun el, der er produceret fra vedvarende energikilder. Eksempelvis er BMW i3 produceret 100% af el fra 5 vedvarende energikilder.

Læs mere
Prototyper av battericeller

Myte 7: Mennesker, der producerer råvarer til batteriet, har dårlige arbejdsforhold.

Det er desværre til en vis grad rigtigt. Der findes regioner i verden med dårlige arbejdsforhold, men der findes alternativer. BMW har eksempelvis kontrakt med forhandlere af råmaterialer, som garanterer en holdbar og retfærdig produktion for alle involverede.

Læs mere
BMW fabrik

Myte 8: Udslip fra batteriproduktionen fjerner miljøgevinsten.

Det kommer an på forskellige ting. Generelt er det faktisk bedre, men der findes tilfælde, hvor elproduktionen er dårlig. BMW anvender udelukkende vedvarende energikilder i produktionsprocessen. En vigtig faktor for at holde de opladningsbare bilers miljøpåvirkninger nede er at sørge for, at batterierne fremstilles på en klimavenlig måde. For to år siden startede BMW et teknisk konsortium med den svenske batterifabrik Northvolt og den belgiske batteriudvikler Umicore, hvor målet er at skabe en fuldt bæredygtig miljøkæde til battericeller - fra produktion til genanvendelse.

 

Et trin på vejen var fx da råmaterialet kobolt og lithium til BMW iX3 købtes direkte af BMW og blev leveret til producenten uden mellemhandler. 

Læs mere
qwe

9. Batteriet är elbilarnas akilleshäl.

Batteriet ska inte ifrågasättas varken mer eller mindre jämfört med konventionella drivlinor. I princip behöver du som kör en elbil inte oroa dig över batteriets uthållighet, i en BMW är batteriet utvecklat så att det ska leva lika länge som bilen.

 

I BMW i3 till exempel finns det en garanti på livslängden på upp till åtta år eller 160.000 kilometer.

Læs mere

Myte 9: Batteriet kan ikke genanvendes efter bilens levetid.

Det er ikke rigtigt. Når battericellernes livscyklus i en BMW er slut kan de anvendes til stationære lagringsenheder for energi. Til slut genanvendes cellerne og råvarerne genbruges.

Læs mere
Batteriförvaring
Mildhybrider fra BMW.

ALT OM MILDHYBRIDER.

MAKSIMER RÆKKEVIDDEN I VINTERKULDEN

MAKSIMER RÆKKEVIDDEN I VINTERKULDEN.

Hvad skal du overveje, når du gerne vil have størst mulig rækkevidde ud af din elbil eller plug-in-hybrid når vinteren er koldest? Vi giver dig de bedste råd.
  • Værdierne uden parentes gælder for standardmodellen med standardgearkasse, værdier i parentes gælder for samme model, men med en anden gearkasse.

     

    Det anførte brændstofforbrug og CO₂-udledning er fastsat i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 715/2007 af 20. juni 2007 gældende på tidspunktet for typegodkendelsen af det pågældende køretøj. De anførte tal er baseret på et køretøj med det standardudstyr, som køretøjet leveres med, og det viste interval er baseret på de forskellige konfigurationsmuligheder (standardudstyr og ekstraudstyr). De modeller, der er afbildet, afspejler biler, der forhandles på det tyske marked. Der kan dermed forekomme afvigelser fra de beskrevne modelvarianter og det beskrevne udstyr i forhold til biler, der forhandles i Danmark. Du kan få yderligere oplysninger hos din BMW forhandler.

     

    * Brændstofforbruget, CO₂-udledninger og strømforbrug er fastsat ud fra den nye WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Registreringsafgiften er baseret på, blandt andet, bilens udledning och energiforbrug. 

     

    Mere information om udledninger og WLTP-kørecyklussen findes på www.bmw.dk/wltp.

     

    En oversigt over brændstofforbrug, CO₂-udledninger og strømforbrug for alle nye personbilmodeller fås gratis på alle salgssteder, og kan derudover ses på Trafikstyrelsens hjemmeside www.bilviden.dk.

     

    Generelle vilkår og ansvarsfraskrivelse.

    Vi tager forbehold for fejl og mangler. Vi tilstræber, at indholdet er ajour, men vi kan ikke garantere, at indholdet til enhver tid er korrekt. BMW.dk kan ikke betragtes som en komplet guide til vores produkter og ydelser.

    BMW Danmark A/S forbeholder sig retten til når som helst at foretage ændringer i priser, specifikationer og udstyr.