Vores værktøj til at administrere din tilladelse til vores brug af cookies er midlertidigt offline. Derfor mangler der muligvis nogle funktioner, der kræver dit samtykke til brug af cookies.
FORBRUG OG UDLEDNING.
BMW EfficientDynamics: Detaljer om målemetoderne for brændstofforbrug og CO₂-udledning og om dieselteknologi.
Nye bilers brændstofforbrug og CO2-udledning beregnes ved hjælp af en standardiseret metode. I september 2018 blev den hidtil gældende New European Driving Cycle (NEDC) afløst af en ny kørecyklus med navnet WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), der afspejler hverdagen bedre. Som et supplement hertil benyttes emissionstesten RDE (Real Driving Emissions), der måler udledningen af skadelige stoffer direkte ude på vejene. Med de nye testmetoder kan forbrugerne fremover endnu bedre vurdere deres bils brændstofforbrug og udledning. På denne side kan du også få nyttig information om dieselmotorers bæredygtighed og effektivitet.
Nye bilers brændstofforbrug og CO2-udledning beregnes ved hjælp af en standardiseret metode. I september 2018 blev den hidtil gældende New European Driving Cycle (NEDC) afløst af en ny kørecyklus med navnet WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), der afspejler hverdagen bedre. Som et supplement hertil benyttes emissionstesten RDE (Real Driving Emissions), der måler udledningen af skadelige stoffer direkte ude på vejene. Med de nye testmetoder kan forbrugerne fremover endnu bedre vurdere deres bils brændstofforbrug og udledning. På denne side kan du også få nyttig information om dieselmotorers bæredygtighed og effektivitet.
5 FAKTA OM WLTP-TESTMETODEN.
- 01 Den nye lovpligtige WLTP-forbrugsmåling er mere praksisnær.
- 02 Testene varer længere og foregår i et højere tempo med et mere dynamisk forløb.
- 03 Den ny målemetodes normværdier ligger tættere på det reelle forbrug.
- 04 Angivelserne er mere gennemsigtige, når det kommer til de forventede brændstofudgifter.
- 05 WLTP-målemetoden er indført trinvist siden 01.09.2017.
WLTP-MÅLEMETODE.
En præcis testmetode, der skal sikre, at brændstofforbrugs- og CO₂-udledningsværdierne er så realistiske som muligt.
WLTP-målemetoden er baseret på reelle køredata indsamlet i hele verden, hvilket betyder, at de beregnede værdier dermed også vil være mere realistiske. Det betyder bl.a. nydefinerede, signifikant hårdere betingelser og højere hastigheder samt en markant længere testvarighed (30 i stedet for 20 minutter).
Med henblik på en mere præcis beregning af CO2-udledningen indgår både en bils standardudstyr og ekstraudstyr i testmetoden. Det resulterer i to værdier for hver biltype: nemlig den lavest og højest mulige normerede forbrugsværdi alt efter aerodynamik, vægt og rullemodstand. Takket være WLTP-metoden kan du bedre vurdere en bils forbrug og CO2-udledning. I tilfælde af en konkret bilkonfiguration vil den individuelle normværdi kunne aflæses direkte. Også ved denne testmetode vil der stadig kunne forekomme afvigelser i reel drift. Hverdagsforbruget og CO2-udledningen vil stadig være underlagt de forskellige topografiske, klimatiske og personlige køretekniske betingelser. De trafikale forhold, den aktuelle last og brugen af f.eks. klimaanlægget har også en betydning. Én ting ligger fast: Testbetingelserne er mere realistiske end tidligere, hvilket betyder, at der på papiret må regnes med højere forbrugs- og CO2-værdier samt en lavere rækkevidde i forbindelse med elbiler. Det har imidlertid ikke nogen negativ indvirkning på det reelle forbrug eller rækkevidden. Desuden arbejder BMW Group altid med nye teknologier, der skal forbedre forbruget og rækkevidden yderligere.
Alle biler fra BMW Group, der kan bestilles inden for EU28+, er godkendt i henhold til WLTP-metoden.
I Tyskland foreskriver lovgivningen imidlertid, at værdier målt med WLTP-metoden i første omgang omkonverteres til NEDC-værdier, når de kommunikeres ud. I den forbindelse har EU-Kommissionen udviklet en korrelationsmetode, som er bindende og ens for alle bilproducenter.
Denne fase skal gøre omstillingen lettere. Det afhænger af lovgivningen i det enkelte land, hvor længe den varer, og det varierer dermed fra land til land.
Siden september 2018 har alle bilproducenter været lovmæssigt forpligtet til at teste alle biler iht. WLTP-metoden, hvis de sælges inden for EU samt i Schweiz, Tyrkiet, Norge, Liechtenstein og Israel (EU28+).
Fra og med januar 2021 skal alle lande, der ratificerer EU-lovgivningen omkring typegodkendelse, anføre og kommunikere WLTP-værdier for alle biler.
WLTP SAMMENLIGNET MED NEDC.
Her kan du se forskellene mellem den gamle og den nye testmetode.
Testmetode | NEDC | WLTP | |
---|---|---|---|
Testens varighed | 20 min. | 30 min. | |
Testdistance | 11 km | 23,2 km | |
Andel, hvor bilen holder stille | 25 % | 13 % | |
Testfaser | Bykørsel, landevejskørsel, (blandet kørsel) | Lav, middel, høj, meget høj, (blandet kørsel); dertil kommer "City" for elbiler og biler med plug-in-hybridmotor | |
Hastighed | Gennemsnit: 34 km/t Maksimum: 120 km/t | Gennemsnit: 46,6 km/t Maksimum: 131 km/t | |
Starttemperatur | 20-30 °C; koldstart | 14 °C (testet ved 23° C, korrigeret for 14° C) koldstart | |
Ekstraudstyr | Medtages ikke i beregningen. | Alt ekstraudstyr indgår i beregningen, hvad angår påvirkningen af aerodynamik, vægt og rullemodstand. |
REAL DRIVING EMISSIONS (RDE).
Realistisk måling af udledningen af skadelige stoffer ved kørsel på vej.
Siden midten af maj 2016 har RDE-målinger ("Real Driving Emissions") været obligatoriske for alle bilproducenter i EU samt i Schweiz, Tyrkiet, Norge, Liechtenstein og Israel. Ved RDE-testen måles udledningen af forurenende stoffer såsom finstøv (partikler) og kvælstofilte (NOx) direkte på vejen. På den måde fastlægges de gennemsnitlige udledningsværdier, der ligeledes vil kunne forventes ved hverdagskørsel.
BMW Group anvender forskellige teknologier til udstødningsreduktion i sine modeller for at reducere udledningen af skadelige stoffer i hverdagen yderligere.
BMW BluePerformance-tiltagene reducerer eksempelvis dieselmotorers udledning af kvælstofilte. Med introduktionen af den nye 6-cylindrede generation af dieselmotorer fra 2020 erstattes den motornære lagringskatalysator af et endnu mere effektivt motornært SCR-system. Det betyder, at NOx-omsætningen forbedres yderligere særligt ved bykørsel. Desuden hjælpe endnu en SCR-katalysator i undervognen til som hidtil. Afhængigt af bilen er den udstyret med sin egen AdBlue®-dosering.
BMW Group var den første bilproducent, som kunne tilbyde kombinationen af NOx-lagringskatalysator og SCR-system i serieproducerede biler. Med indførslen af den dobbelte AdBlue®-dosering sætter BMW igen standarden i forhold til udstødningsrensning og udledningsreduktion af skadelige stoffer.
Desuden har dieselbiler siden 2006 som standard været udstyret med partikelfiltre for at reducere mængden af finstøv. Og også i de benzindrevne modeller benyttes der nu særlige partikelfiltre som standard.
Allerede fra og med 01.10.2020 har BMW udelukkende produceret EU6d-biler – altså allerede 3 måneder tidligere end 01.01.2021 som lovmæssigt foreskrevet. I modsætning til Euro 6c foreskriver Euro-6d-udstødningsnormen nu også grænseværdier for antallet af partikler og kvælstofilte ved RDE-kørsel.
Godkendelse iht. EU6d garanterer, at din bil overholder de p.t. strengeste EU-grænseværdier for forureningsemission.
MOTORER MED BMW TWIN POWER TURBO-TEKNOLOGI.
Kraftfulde og effektive: BMW benzin- og dieselmotorer.
Innovative benzin- og dieselmotorer med BMW TwinPower Turbo-teknologi udgør det centrale element i enhver BMW. De kombinerer de nyeste indsprøjtningssystemer, en fuldt variabel ydelsesstyring og innovativ turboladerteknologi.
BMW TwinPower Turbo-benzinmotorer.
Den innovative 3-cylindrede benzinmotor med en usædvanlig jævn motorgang, den 4-cylindrede benzinmotor og den 6-cylindrede BMW TwinPower Turbo-benzinrækkemotor, der flere gange har modtaget "Engine of the Year Award", sætter nye standarder. Den nyeste generation af BMW EfficientDynamics-motorfamilien er mere økonomisk, forurener mindre og yder mere end forgængerne.
For at øge effektiviteten og dynamikken kombinerer denne innovationspakke, som er en milepæl inden for BMW EfficientDynamics-strategien, nyeste indsprøjtningsteknologier og den fuldt variable ventilstyring Valvetronic inklusive dobbelt VANOS med innovativ turboladerteknologi. Resultatet er en yderst effektiv motor, der tydeliggør BMW’s anerkendte motorkompetence på imponerende vis.
BMW TwinPower Turbo-dieselmotorer.
BMW TwinPower Turbo-dieselmotorerne afspejler den konsekvente omsætning af BMW EfficientDynamics-tanken: Toppræstationer i forhold til mådeholdenhed, kraftudnyttelse og motorgang kombineret med et lavt forbrug. Når det kommer til deres effektivitet og dynamik, er de uden tvivl noget helt særligt. Samtidig udfører de 3-cylindrede BMW TwinPower Turbo-dieselmotorer som ideelle basismotorer, de innovative 4-cylindrede BMW TwinPower Turbo-dieselmotorer og de meget kraftige 6-cylindrede BMW TwinPower Turbo-dieselrækkemotorer deres arbejde på en særligt lavforurenende og friktionssvag måde. Således er der garanti for maksimal køreglæde. Dieselmotorerne i BMW EfficientDynamics-motorfamilien er udført i en aluminiums-letvægtskonstruktion og er udstyret med turboladning med variabel turbinegeometri. Indsprøjtningen varetages af en direkte CommonRail-indsprøjtning i nyeste generation.
BMW DIESELMOTORER: AVANCEREDE OG EFFEKTIVE.
En dieselmotor er ikke kun en vigtig økonomimotor, men også en innovativ og højeffektiv motor. Takket være den innovative AdBlue®-indsprøjtningsteknologi nærmer moderne BMW dieselbilers kvælstofudledning sig nul. For at reducere udledningen af skadelige stoffer yderligere benyttes der supplerende metoder til udstødningsrensning. Især for førere, der regelmæssigt tilbagelægger lange strækninger, er dieselmotoren derfor effektiv. Inden for BMW Group videreudvikles og forbedres alle drivtyper parallelt med hinanden.
NYTTIG INFORMATION OM EMNET DIESEL.
Lige meget om vi taler bæredygtighed, rentabilitet eller effektivitet: Der er mange gode grunde, der taler for moderne dieselmotorer. Men ofte er der mangel på fakta og baggrundsinformation. Her får du et informativt overblik over dieselmotorer og udledningen af skadelige stoffer, så du selv kan danne dig et billede.
Diesel og miljøet
EU og mange andre lande i hele verden har forpligtet sig til en signifikant reduktion at drivhusgassen CO2. Dieselmotoren spiller en vigtig rolle i forhold til at opnå dette klimamål, fordi dieselbiler kan fremvise et godt CO2-regnskab med deres lave forbrug. Således producerer en dieselbil, der opfylder EU-normen Euro 6, f.eks. omkring 15 % mindre CO2 end en sammenlignelig benzinbil. På baggrund af dette har dieselpersonbiler i de seneste 20 år sparet omkring 1.000.000.000 ton CO2 i Europa. Og takket være de partikelfiltre, som BMW har monteret som standard lige siden 2006, er andelen af dieselbiler nærmest ikke længere relevant for motorers udledning af finstøv.
Finstøv og partikelfiltre
Finstøv er betegnelsen på samtlige faste stoffer, der fordeles i luften. Naturlige kilder er erosion, flyvestøv og vulkanudbrud, men også pollen. Kilder forårsaget af mennesker ud over vejtrafikken er fly- og skibstrafik samt industrien. Ca. 20 % af mængden af finstøv skyldes biler, men ikke så meget på grund af udstødningsgassen, men derimod afslidt dækmateriale og ophvirvling. Takket være partikelfiltrene, som BMW Group har monteret som standard siden 2006, forårsager vores biler nærmest ikke længere udledning af finstøv fra motorer.
Hvad er CO₂ egentlig?
Kultveilte også kaldet kuldioxid er en drivhusgas, der for eksempel opstår ved forbrænding af kul, diesel, benzin, naturgas eller træ. I naturen spiller det en vigtig rolle for mange levende individer og planters stofskifte. Men CO2 bidrager også uforholdsmæssigt meget til drivhuseffekten og dermed klimaforandringerne. Inden for EU er transportsektoren ansvarlig for knap 30 % af den samlede CO2-udledning, hvoraf 72 % skyldes vejtrafikken. Uden dieselbiler, der udleder mindre CO2 end benzindrevne biler på grund af det lave forbrug, ville CO2-værdierne være betydeligt højere.
Hvad betyder NOx?
NOx er den samlede betegnelse for kvælstofilte – kvælstofs gasformige oxider (N). For høje koncentrationer af NOx er en belastning for lungerne og kan beskadige planter. Kvælstofilte opstår, når drivmidler afbrændes ved høje temperaturer, men også i forbindelse med kul, olie, træ eller affald. Mellem 1990 og 2017 er NOx-udledningen forårsaget af vejtrafikken reduceret med mere end 60 %. Således udgjorde vejtrafikkens andel af den samlede NOx-udledning inden for EU ca. 37,5 % i 2017. I forhold til at reducere mængden af kvælstofilte benytter BMW en metode i flere trin, der i dag generelt går for at være yderst effektiv. Hertil hører ud over en reduceret udledning i motor og udstødningstilbageføring især udstødningsefterbehandling ved hjælp af en kombination af NSC (NOx-lagringskatalysator = Nitrogen Oxide Storage Catalytic Converter) og et SCR-system (Selective Catalytic Reduction). I et samspil med udstødningstemperaturen og AdBlue®-indsprøjtningen omdanner SCR-katalysatoren den giftige kvælstofilte til ikke giftige komponenter i form af vand og kvælstof.
I den nye 6-cylindrede dieselmotor fra BMW erstattes det hidtil meget effektive udstødningsefterbehandlingssystem bestående af NOx-lagringskatalysator, dieselpartikelfilter (DPF) og undervogns-SCR af et system med et endnu større funktionspotentiale. Her suppleres et motornært SCR-system (på DPF) med et undervogns-SCR-system for at kunne afdække et meget bredt motordriftsområde med optimal Nox-omsætning. Dette vil også udgøre grundlaget i fremtidige udstødningsnormer.EU-udstødningsnorm
EU-udstødningsnormen fastlægger grænseværdierne for udledning alt efter biltype og motor. Nye biler skal hvert år opfylde strengere krav for at kunne blive godkendt. Uanset om vi taler diesel- eller benzinmotorer: Alle aktuelle nye biler fra BMW Group opfylder udstødningsnormen Euro 6. Udledningsklassen for din bil, som bestemmer EF-typegodkendelsen, finder du på typeattesten under V9.
Miljøzoner
For at kunne overholde EU’s grænser for skadelige stoffer i meget belastede byer og for på længere sigt at forbedre luftkvaliteten er der i nogle europæiske storbyer indført miljø- og lavudledningszoner med trafikbegrænsninger. Alt efter det enkelte land skal man opfylde bestemte betingelser for at køre her – f.eks. kunne forevise særlige miljøplaketter eller opfylde bestemte udledningsklasser. Uanset om vi taler diesel- eller benzinbiler: Alle aktuelle nye biler fra BMW Group opfylder udstødningsnormen Euro 6 og er dermed tilladt i størstedelen af de europæiske miljøzoner.
Miljøplakette
Miljøplaketten fortæller om en bils EU-udledningsklasse. Den er nødvendig i nogle europæiske storbyer som f.eks. Berlin for at kunne køre i udledningsreducerede miljøzoner. P.t. udstyres biler – alt efter hvor mange skadelige stoffer de udleder – med enten igen, en rød, en gul eller en grøn miljøplakette. De aktuelle nye biler fra BMW Group opfylder altid udstødningsnormen Euro 6 og får derfor en grøn miljøplakette ved indregistrering. Det giver dig ret til at køre i din nye BMW i de fleste miljøzoner i Europa.
FAQ – MÅLEMETODE TIL FORBRUG OG UDLEDNING.
Dine spørgsmål. Vores svar.
Hvad er WLTP?
Forkortelsen WLTP står for „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“.
Her er der tale om en ny testmetode til en mere realistisk beregning af en bils brændstofforbrugs- og CO2-udledningsværdier, som har været lovpligtig for alle biler siden september 2018. WLTP afløser den hidtil gældende NEDC-metode.
Hvad er WLTP-kørecyklussen?
En bils forbrug og udledning afhænger blandt andet af køremåden. Derfor er der i forbindelse med WLTP-metoden indsamlet køredata i hele verden. Ud fra disse data blev der defineret fire repræsentative faser med forskellige gennemsnitshastigheder: lav (low), middel (medium), høj (high) og meget høj (extra high). Hver af disse faser er kendetegnet ved forskellige værdier for acceleration, deceleration og standsning for at kunne afbilde køresituationer, der er repræsentative for hverdagskørsel. Kombinationen af disse faser resulterer så i den kørecyklus, der fremgår som kombineret værdi i producentens angivelser. Elbiler og hybridbiler anvendes primært inde i byerne, og derfor omfatter deres kørecyklus en femte fase kaldet City-fasen. Den er sammensat af gennemsnitshastighederne for lav (low) og middel (medium).
Hvad betyder WLTP for mig?
Indførelsen af WLTP vil betyde, at de oplyste værdier om brændstofforbrug og CO2-udledning vil ligge tæt op ad, hvad man kan forvente ved reel kørsel. WLTP giver desuden mulighed for at tage højde for individuelt ekstraudstyr, så man opnår et mere realistisk billede af bilens værdier, fordi de så afspejler din personlige bilkonfiguration. Mere realistiske værdier vil dog også betyde højere forbrugs- og CO2-værdier for biler med forbrændingsmotor og en kortere elektrisk rækkevidde for elbiler og plug-in-hybridbiler. Afhængigt af national lovgivning vil bilernes miljøafgift kunne stige.
Hvad er RDE?
Forkortelsen RDE står for „Real Driving Emissions“. Der er tale om en ny metode til beregning af skadelige stoffer som f.eks. kvælstofilte (NOx) og finstøv (partikler). En afgørende detalje er, at målingen finder sted på vejen under realistiske køreforhold og ikke i et laboratorie. Målingerne foretages ved hjælp af apparat, der anbringes på testbilens udstødning – det såkaldte Portable Emissions Measurement System (eller bare PEMS).
Hvad er Euro 6?
Euro 6 er betegnelsen på den aktuelle udstødningsnorm for skadelige stoffer. Med den sænkes de tilladte grænseværdier for bilers udledning af partikler og kvælstofilte i forhold til Euro 5. Siden september 2018* har Euro-6c-udstødningsnormen, som definerer endnu lavere grænser for indholdet af partikler i udstødningen fra benzindrevne biler end Euro 6b, været obligatorisk. For dieseldrevne biler gælder der samme grænseværdier i cyklussen for Euro 6b og 6c. Med udstødningsnormerne Euro 6d-TEMP (fra og med september 2019*) og Euro 6d (fra og med januar 2021*) sænkes grænseværdierne for partikelforurening og kvælstofilte en smule igen i tråd med RDE. .
*Gælder for nye biler. Nye biltyper vil være underlagt de nye udstødningsnormer 1 år tidligere.Hvad betyder Selective Catalytic Reduction (SCR)?
I bestræbelserne på at sænke en bils udledningsværdier yderligere tilføres dieselmotorer en flydende ammoniakopløsning kaldet AdBlue®. Ved hjælp af Selective Catalytic Reduction (SCR) med AdBlue® falder mængden af kvælstofilte med op til 90 %. Restproduktet er vanddamp, kvælstof og CO2.
Hvad er BluePerformance?
Hos BMW anvender vi BluePerformance-teknologien til at reducere udledningen af kvælstof fra vores biler yderligere. Teknologien gør det muligt at opnå en yderligere optimering af udledningsværdierne fra dieselmotoren. Alle 4-cylindrede BMW dieselmotorer er ud over dieselpartikelfilter og NOx-lagringskatalysator også udstyret med en SCR-katalysator („Selective Catalytic Reduction“) med AdBlue®-indsprøjtning, så mængden af kvælstofilte i udstødningsgassen reduceres markant. Med introduktionen af den nye 6-cylindrede generation af dieselmotorer fra 2020 erstattes den motornære lagringskatalysator af et endnu mere effektivt motornært SCR-system. Det betyder, at NOx-omsætningen forbedres yderligere særligt ved bykørsel. Som hidtil hjælper en SCR-katalysator i undervognen desuden til. Afhængigt af bilen er den udstyret med sin egen AdBlue®-dosering.
Hvad er et partikelfilter?
Et partikelfilter er en anordning, som reducerer antallet af partikler, altså finstøv, i diesel- og benzinmotorer.
Hvad betyder WLTP for el- og hybridbiler?
Da elbiler og hybridbiler hovedsageligt anvendes inde i byerne, omfatter WLTP i tillæg til de fire faser lav, middel, høj og ekstra høj en ekstra femte fase specielt til disse biltyper kaldet City-fasen. Denne fase kombinerer hastighederne fra de faser, som bedst repræsenterer kørselsforholdene i byer – nemlig faserne lav og middel. På denne måde opnås der et mere realistisk billede af, hvilken rækkevidde man kan forvente.