Vores værktøj til at administrere din tilladelse til vores brug af cookies er midlertidigt offline. Derfor mangler der muligvis nogle funktioner, der kræver dit samtykke til brug af cookies.
THE iX3 - DIGITALISERET KØREGLÆDE.
Kom frem til din destination mere afslappet.
Nogle af morgendagens digitale tjenester kan allerede i dag opleves i den nye BMW iX3. Joo-Hyung Maing (Product Management Digital Services) forklarer omfanget af disse innovative passagerydelser, de funktioner, der understøtter føreren i det daglige liv, og hvordan de fungerer.
Notesblok, skitser og blyanter. På Joo-Hyung Mains arbejdsplads begynder digitale teknologier og tjenester som en simpel idé - offline. Deres opgave ligger i det enkle, eller rettere at forenkle. ”Tjenesterne, køreassistentsystemet og mobiltelefonerne skal kunne interagere med hinanden, så vores digitale liv kan integreres problemfrit i køretøjet. Netværkssamarbejdet mellem de to vil frigøre byrden for trafikanten i hverdagen og dermed bidrage med mere komfort,” siger BMW’s ekspert.
Når alt kommer til alt, lever hver kunde allerede i sit eget digitale økosystem ved at bruge enheder som mobiltelefoner, smarte ure, bærbare computere eller smart hjemmeelektronik. ”Når vi designer og udvikler grænsefladen, som vi gjorde i den nye BMW iX3, læner vi os stærkt mod eksisterende digitale økosystemer. Det betyder, at føreren allerede genkender menunavigation og funktionalitet fra deres omgivelser uden for bilen - så de kan føle sig mere afslappede, når de når deres destination.” Dette sikres gennem nyudviklede intuitive digitale tjenester til BMW’s elbiler.
At oplade bliver en opdagelsesrejse.
Den spændende opgave for Joo-Hyung og hans team ligger i at omdanne tidligere forhindringer til nye muligheder. ”For at oplade en elbil som BMW iX3 skal du naturligvis give den tid. Det er en af forskellene i forhold til at tanke - som det ser ud i dag. Men det er ingen ulempe, tværtimod. Vi ønsker at gøre denne ventetid så behagelig og nyttig som muligt for føreren. Opladning skal være en nem rutine. Dette er også grunden til, at enhver BMW passager kan få deres bil til at vise restauranter, caféer, forretninger, indkøbscentre, en spa eller en biograf i nærheden afforskellige ladestationer - såkaldt interessepunkt eller POI.
På denne måde kan ventetiden bruges optimalt. I hvert land har BMW udviklere arbejdet med indholdsudbydere som Yelp. Fordelen er, at føreren også bliver klar over brugernes vurderinger af hvert unikt sted, når de træffer deres valg. Afhængig af situationen er der naturligvis forskellige krav, så søgningen kan konfigureres og kategoriseres. Det er også muligt at oprette favoritter,” siger Joo-Hyung.
Med fokus på rækkevidde.
I elbiler er der et tydeligt fokus på batteriets rækkevidde. "Ved hjælp af en rækkeviddeindikator på navigationskortet kan føreren altid holde øje med batteristatus," fortæller Joo-Hyung og viser grafik fra sin computer. Den viser grænsefladen, som den vises på displayet i BMW iX3. ”Fra deres nuværende position får kunden en visuel indikation af, hvor langt de kan køre med det resterende batteri. Så snart føreren indtaster en destination, der ikke er inden for rækkevidde af batteriniveauet, får de besked. Denne meddelelse foreslår relevante ladestationer placeret langs ruten,” forklarer Joo-Hyung.
Ny energi med høj hastighed.
”Hvis der kun er en vis tid til at oplade køretøjet, kan føreren søge efter High Power-ladestationer. Denne indstilling betyder, at kun ladestationer, der er tæt på den planlagte rute, men som også kan oplade køretøjet på en mere effektiv og mærkbart hurtigere måde, vises. På denne måde kan føreren sikre, at de kan nå deres destination komfortabelt og hurtigt på trods af stop ”.
”Oplevelsen i køretøjet ligger i centrum”.
Hvordan vil kørsel ændre sig i fremtiden? Hvordan vil mobilitet ændre sig? "Tiden vil blive et statussymbol," forudser Joo-Hyung Maing. Ved hjælp af tilslutningsmuligheder og selvkørende biler bliver oplevelsen på vejen og integrationen med passagererne vigtigere. I en selvkørende bil kan du også se en film eller læse en bog. Frem for alt vil de digitale tjenester gøre det endnu nemmere at håndtere forskellige situationer, der kan opstå under kørsel, forklarer Joo-Hyung.
“Forestil dig følgende: Jeg sidder foran rattet på en BMW iX3 på vej til en by, måske en jeg ikke er så fortrolig med, og jeg bliver sulten. I stedet for strengt at bede mine passagerer om at søge efter restauranter på deres telefon, beder jeg BMW’s Intelligent Personal Assistant: “Hej BMW, jeg vil have pizza! Derefter vil den digitale co-driver spørge, hvilken af de forskellige destinationer jeg vil vælge. Som vi vil svare på "Den med den bedste vurdering" og "Hvor kan jeg parkere?".
Vores mål er at bruge teknologi til at gøre turen så behagelig som muligt, uanset om du er i byen eller på landet. Betaling af vejafgift er et andet godt eksempel på, hvordan forbindelsen kan gøre det lettere at køre i fremtiden.
Mere innovativt og personligt på vejene.
Joo-Hyung Maing ser endnu længere ind i fremtiden: ”En anden tendens, der er parallel med elektrificering og mobilitetstjenester, er følelsesmæssig personalisering. Når jeg åbner bildøren om morgenen via min telefon og træder ind, hilser min bil på mig med navn og fortæller mig, hvilke møder der er på planen for dagen ”. Men nutiden er allerede elektrificeret: "Vi vil ikke kun være i stand til at styre vores rejse mere intuitivt, men også på en mere personlig måde - gennem akustik som et eksempel" Joo-Hyung ønsker ikke at afsløre mere end det lige nu, men han ser virkelig frem til første tur med BMW iX3.
GLEM IKKE AT TILMELDE DIG VORES NYHEDSBREV.
Sæt dig i førersædet - få de seneste nyheder først.