OVERLEGENHED. NÅR DET ER ALLERBEDST.

Født på racerbanen, i sit rette element overalt: M modellerne.

Verdens mest krævende teststrækning er kun begyndelsen for M modellerne. På Nürburgringens Nordschleife får hver eneste model i M serien pustet sjæl i mekanikken. En sjæl, der tilhører motorsporten. Og som er i sit rette element overalt.

OVERLEGENHED. NÅR DET ER ALLERBEDST.Født på racerbanen, i sit rette element overalt: M modellerne.

Verdens mest krævende teststrækning er kun begyndelsen for M modellerne. På Nürburgringens Nordschleife får hver eneste model i M serien pustet sjæl i mekanikken. En sjæl, der tilhører motorsporten. Og som er i sit rette element overalt.

Læs mere

M MODELLERNE: TIL UBEGRÆNSET KØREGLÆDE.

Alt eller intet. Så nådesløs er motorsporten. Og så kompromisløse er de krav, vi stiller til os selv. Sådan var det allerede ved den legendariske supersportsvogn BMW M1, som Niki Lauda og Nelson Piquet dystede i i Procar-serien. Og sådan er det fortsat, når vi i dag udvikler og fremstiller vores unikke bilmodeller. Kun perfektion ned til mindste detalje kan gøre M modellerne til det, de er: Fuldblods racerbiler. Men M modellerne kan også begå sig i det civile liv uden for racerbanerne, hvor de begejstrer med deres performance – i byen, på motorvejen og alle andre steder.

FASCINERENDE DESIGN, UMISKENDELIGT M.

Perfektion og skønhed hører uløseligt sammen. Æstetik er mere end overflade, farve, lak eller materiale – den kommer også til udtryk gennem aerodynamik og andre tekniske komponenter. Designere og ingeniører fra BMW M udvikler derfor i fællesskab løsninger, der forener form og funktion til fuldendte kunstværker.
Der er ingen overflødige detaljer på en sportsvogn. Specielt ikke på aerodynamikområdet. Derfor skal selv sidespejlene på en BMW M model stå sin prøve i vindkanalen. Men det er ikke det eneste sted, vi allierer os med luften. De store luftindtag i M frontskørterne lader motoren ånde frit og køler samtidig de store bremseskiver bag M letmetalfælgene. På hækdiffusoren medvirker den til at sikre mindre opdrift. Alt dette forenes til et samlet indtryk af en gennemtrænet sportsudøver – med de karakteristiske M luftindtag på siden og de dobbelte M afgangsrør.

M POWER: BEVÆGENDE ØJEBLIKKE.

Det specielle ved M motorerne: De er ikke ydelsesoptimerede varianter af standardmotorerne, men selvstændigt udviklede motorer med motorsportsteknik til gadebrug. Innovative eksempler, som andre BMW motorer kan følge. Ordene ”M Power” på motoren er et eksklusivt kvalitetsstempel, som garanterer unik teknologi, overlegen ydelse og perfekt kvalitet.
Toppræstationer ud over det sædvanlige. Momentkurver, som andre motorer kun kan drømme om. Direkte speederrespons til øjeblikkelige omdrejninger og kraft. Alt dette er opnået ved hjælp af innovative tekniske løsninger: Højomdrejningskoncept, M TwinPower Turbo-teknologier, smedede krumtapaksler, fuld variabelt ventildrev. Det er ikke et spørgsmål om antallet af cylindre, for hver eneste af vores performance-motorer forener maksimal motorydelse med suveræn effektivitet.

BANEBRYDENDE NYTÆNKNING: VI TÆNKER UDEN FOR BOKSEN.

Kun sådan opstår kreativitet, og derfor giver BMW M sine ingeniører masser af rum til at udforske nye ideer. Det har ført til udviklingen af en række imponerende tekniske løsninger, som ofte har vist sig at være strømpile for udviklingen – ikke kun for højtydende sportsbiler, men for en række biler af mærket BMW. ”BMW M” er derfor også et synonym for den BMW Groups innovationskraft.
Nytænkning opstår, når alle detaljer fra starten tænkes til ende.

M dobbeltkoblingsgearkassen Drivelogic, der udnytter kræfterne fra V8-højomdrejningsmotoren i BMW M3 helt uden afbrydelser. Eller udstødningsmanifolden, der dækker begge cylinderrækker og giver M TwinPower Turbo-motoren i BMW X5 M og X6 M sin ekstremt direkte respons. Lette, stærkere, nemmere at kontrollere: Køreglæde er et produkt af dynamik.

M DYNAMIK: GRÆNSEBERIGENDE.

Den helt glidende overgang mellem nedbremsning, tværacceleration og acceleration ud af svinget: Jagten på ideallinjen er jagten på den perfekte linje tværs igennem det køretekniske grænseland. M modellerne er det perfekte værktøj til opgaven. Midlerne er intelligent letvægtskonstruktion med et lavt tyngdepunkt og meget få uaffjedrede masser. Et stift chassis. Affjedring og dæmpning, der fungerer lige så godt på racerbanens asfalt som i snævre hårnålesving. Svaret: Tagkonstruktion af kulfiberforstærket plast (CFRP), sideskærme af termoplast, undervognskomponenter af aluminium. Og som raffinement af den mekaniske konstruktion: Den adaptive M undervogn.