BMW i4 M50

Rendyrket køredynamik:

BMW i4 M50 tester racerbanen Salzburgring.

Rendyrket køredynamik: BMW i4 M50 tester racerbanen Salzburgring.

Den BMW køreglæde, du kender og værdsætter – kombineret med ny teknik: Da BMW i4 M50 (den første fuldelektriske sportsvogn fra BMW i og BMW M) blev udviklet, var fokus på at skabe et præcist og balanceret karrosseri kombineret med langdistancekomfort. Vi bad racerkøreren Charlie Martin om at sætte bilen og køredynamikken på en udholdenhedstest i regnvejr på racerbanen Salzburgring – en test, som bilen klarede med stil.

 

Klokken er 7 om morgenen, og disen stiger fra træerne omkring Salzburgring. Termometret kæmper med at komme op på 9 grader, og det har regnet i timevis. Den våde bane glinser i morgensolen. Det er udfordrende kørselsforhold for den nye BMW i4 M50, som bliver gjort klar i pitten, inden den er klar til testen. Det er lige præcis denne type forhold og det udfordrende terræn, som Charlie Martin elsker så højt. Racerkøreren tager opgaven på sig med både beslutsomhed og nysgerrighed, og hun er mere end klar til at testkøre den første komplet eldrevne sportsvogn fra BMW i og BMW M.

Læs mere

FOKUS PÅ KØREDYNAMIKKEN LIGE FRA START.

 

Den professionelle britiske racerkører får de sidste tips og instrukser af David Ferrufino, som er den projektleder, der har ansvaret for udviklingen af BMW i4 M50. En af funktionerne, der bliver testet, er Launch Control i Sport Boost-indstillingen, der får bilen til at accelerere maksimalt lige fra start. Ferrufino mener, at den fuldelektriske bil rummer den optimale blanding af maksimal dynamik og den rette mængde komfort for sin klasse. Han forklarer: ”Vi havde stort fokus på at optimere præcision og balance, da vi udviklede karrosseriet, samtidig med, at vi sørgede for at gøre bilen fuldt anvendelig til dagligdagen og komfortabel til lange køreture. DNA’et i BMW i4 M50 går i retning mod en endnu mere sportslig køreoplevelse, der ikke lader noget tilbage at ønske.”

Læs mere
Kai Langer

Charlie Martin danner sig et første indtryk af banen og den ideelle kørelinje under testkørslen. Efter den første omgang skifter lyset til grønt for at teste dynamikken, trækkraften og køreegenskaberne i praksis. Lige nu er der et par tørre pletter asfalt, men det varer ikke ved længe endnu. Regnen fortsætter med at tage til i styrke, hvilket gør betingelserne for bil og fører sværere.

 

Projektleder David Ferrufino og racerkøreren Charlie Martin bruger fem forskellige dele af banen til at skabe en sammenfatning af køreegenskaberne. De egenskaber, der bliver testet først og fremmest, er dem, der var mest fokus på, da den eldrevne sportsvogn blev udviklet, samt hvordan Salzburgring på perfekt vis kan bringe disse til udtryk.

Læs mere
BMW i4 M50

1. EMCO-KURVEN.

Et stift karrosseri og perfekte styreegenskaber.

”Batterikabinettet skal være stift på grund af krav til crash-sikkerheden. Det udnyttede vi, da vi arbejdede med bilens køredynamik og kombinerede for- og bagakslen på en utroligt stabil måde ved hjælp af forakslens trækkraft og en ophængsspakke til bagakslen”, forklarer Ferrufino. ”Det gør, at kraften bliver transporteret meget hurtigt og præcist fra forakslen via batterikabinettet og videre til bagakslen. Føreren vil opleve en meget smidig bil, der har en nærmest øjeblikkelig respons på førerens input. Resultatet bliver, at bilen kører som på skinner.”

 

Charlie Martin giver udtryk for, at styrepræcisionen er bemærkelsesværdig i alle dele af den skarpe S-kurve efter udkørslen fra pitten og især i det øvre grænseområde ved ind- og udkørslen til kurven. ”Jeg blev imponeret over, hvor fejlfrit bilen håndterede drejningen ind til et snævert sving på trods af det våde underlag. BMW i4 M50 har en præcis respons. Der er ingen forsinkelse fra ratbevægelsen og retningsændringen og til, at dækkene reagerer på asfalten. Bilens foraksel giver et imponerende vejgreb og gør det muligt for mig at placere bilen lige der, hvor jeg gerne vil have den, uden at miste vejgreb. I Emco-kurven mærker man fordelene ved de præcise styreegenskaber lige fra start.”

Læs mere
BMW i4 M50 at Salzburgring

2. NOCKSTEIN-KEHRE.

Trækkraft er nøglen.

Nockstein-Kehre-hårnålesvinget, som kommer lige efter en lige strækning, viser det enorme potentiale, der opstår, når man kombinerer trækkraft med den store dynamik fra drivlinjen, hvilket ifølge Ferrufino særligt fremhæver de sportslige fordele ved BMW i4 M50.

 

”Stabilisatorens primære opgave er at ændre akslens krængningsstivhed der, hvor den er monteret. Forholdet mellem for- og bagakslens stivhed påvirker bilens balance, især når det drejer sig om over- og understyring”, tilføjer Charlie Martin og fremhæver BMW i4 M50’s exceptionelle trækkraft i lange kurver.  ”Jeg kan lege med bilens balance i Nockstein-Kehre. Man kan have utroligt meget fart på ind i svinget og endda gøre brug af elmotorens kræfter på et meget tidligt tidspunkt. Dækkenes vejgreb, som er det, der får mig fremad og ud af svinget, giver mig en god styrefornemmelse. Trækkraften er så imponerende, at den føles som en magnetisk måtte. Det giver mig tillid til at forudse min kørelinje samtidig med, at kræfterne fra elmotoren udnyttes – også ved våde forhold. Faktum er, at jeg kan strække grænserne mere, end hvad jeg troede var muligt, og kan holde en endnu højere fart ud af svinget.”

Læs mere
Hållbarhet och nöje
BMW i4 M50 at Salzburgring

3. OSTSCHLEIFE.

Køredynamik i alle aspekter.

”Hvis en bil skal kunne anvende sin fulde styrke i Ostschleife-kurven, skal den have perfekt kontrol i enhver situation – både ved ydre påvirkninger som fx regn eller vejspecifikke forhindringer som fx nedsænkninger og fortovskanter”, forklarer David Ferrufino. ”Præcis styring og en direkte overgang fra nedbremsning til acceleration, som BMW i4 M50 har, er vigtige elementer her. Føreren oplever bilens lethed. Det gør den meget alsidig. På den ene side er bilens kørsel meget komfortabel og stille under hverdagskørsel, og på den anden side er bilens køreegenskaber i terræn ambitiøse. Eller hvorfor ikke en hurtig omgang på Salzburgring?”

 

Charlie Martin lægger særligt vægt på stivheden i karrosseriet og affjedringen. ”I denne del skal bilen være så stabil som muligt og ikke slingre eller krænge, da det er vigtigt at kunne have tillid til karrosseriet. Denne stabilitet og ro giver en utroligt stabil og præcis følelse med rattet, når du drejer ind i Ostschleife, hvilket sker efter en lang venstre-højre-kombination med meget høj hastighed.”

Læs mere
BMW i4 M50 at Salzburgring

4. FAHRERLAGER-KURVE.

Viser vejen med elektrisk kørsel.

Den største udfordring med at udvikle den eldrevne BMW i4 i forhold til en bil med forbrændingsmotor har været at kompensere for den ekstra vægt på 561 kg, som batteriet vejer. Ferrufino så det både som en mulighed og som en spændende udfordring, der blev løst takket være teamwork. ”Et rigtigt godt eksempel er at bruge batteriet som et centralt karrosserielement. Batterikabinettets stivhed tillader, at kraftflowet fra den eldrevne kørsel (e-drive) kan overføres præcist og fleksibelt.”

 

Charlie Martin er begejstret for denne smidighed. ”Fahrerlager-Kurve er en intensiv del af banen, fordi man nærmer sig med høj hastighed, bremser kraftigt ned og derefter går flere gear ned. Det kan nemt medføre, at bilen kommer ud af sin bane, hvorefter du mister kontrollen over den. Jeg behøver ikke at bekymre mig om nedgearingen i BMW i4 M50; kun om min linje og om nedbremsningen. I fraværet af den motorlyd, som en forbrændingsmotor har, er mine sanser totalt afhængige af den feedback, som styretøjet og karrosseriet giver. Som et resultat af det kan jeg fokusere endnu mere på bilens indstillinger og på at finde den perfekte balance for at maksimere hastigheden, når jeg kører ind i svinget. Igen overrasker bilen mig, fordi den virker så let på fødderne.”

Læs mere
BMW i4 M50 at Salzburgring

5. SCHIKANE.

Accelerer til den ideelle linje.

Schikane – chikanen på Salzburgring, der skal tages i en venstre-højre-venstre-kombination, kræver endnu en gang alt af bilen og føreren. ”Mange komponenter i BMW i4 M50 interagerer med hinanden og skaber en elektrisk køredynamik, hvilket gør, at bilen mestrer udfordringer på en sportslig måde”, siger David Ferrufino. Hvordan gør den så det? Blandt andet i form af et lavere tyngdepunkt og en ophængspakke, som gør brug af den adaptive M Sport-affjedring med 70 % større stivhed i forhold til BMW 3-serien. Forakslen har en revideret geometri med en 26 mm bredere sporvidde med en tilsvarende 12 mm bredere sporvidde på bagakslen. ARB-X-teknologien (actuator contiguous wheel slip limitation) arbejder ti gange hurtigere end et konventionelt system og minimerer risikoen for eventuelt hjulspind ved acceleration. På bagklappen er der en såkaldt ”Gurney lap”, som en er vinge, der øger bilens downforce.

 

Det, der gør forskellen i chikanen, er at have høj acceleration ud af de snævre sving, understreger Charlie Martin. ”Bilen klarer præcise retningsændringer, samtidig med at den bevarer et perfekt vejgreb på forakslen – mere end hvad jeg havde forventet mig af en firehjulstrukket model. Det er vigtigt at beholde minimumshastigheden mellem svingene i chikanen. Du behøver aldrig at skifte mellem 2. og 3. gear med BMW i4 M50, fordi du har en omgående acceleration, der adlyder dit mindste vink. Det giver utvivlsomt føreren nogle fordele i forhold til en bil med forbrændingsmotor, og kraftpræstationens elasticitet er noget, du simpelthen bare skal opleve.”

Læs mere
BMW i4 M50 at Salzburgring

AT DELE KØREGLÆDEN.

Klokken er blevet 18, og testkørslen er slut. Racerbanen glitrer i den silende regn i lyset fra pitten, når bilen ruller ind i den tørre garage. Projektlederen lytter med stor opmærksomhed, når Charlie Martin fortæller om sine indtryk fra testkørslen. Det er et meget specielt øjeblik for Ferrufino: ”Den største glæde for en projektleder, og også for BMW som helhed, er, når vi kan glæde vores kunder med produkter, som vi har brugt 3, 4 eller måske endnu flere år på at udvikle. Det er en speciel følelse at opleve testkørslen og den direkte feedback fra en passioneret racerkører som Charlie Martin.” Når de sidste projektørlamper på racerbanen bliver slukket, er det tid for Charlie Martin at gå videre til sin næste opgave – det næste racerløb. Hun kaster et sidste, langt blik på BMW i4 M50, idet hun tager afsked. Du kan definere køreglæde, men nogle gange behøver man ikke lede efter ordene. Et ansigtsudtryk kan sige mere end tusind ord. 

Læs mere

FÅ SIDSTE NYT OM BMW i4.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag sidste nyt om BMW i4 før alle andre.

Læs mere
My BMW App.

FRA SKÆRMTID TIL EGEN TID MED My BMW.

Vil du vide mere om, hvordan en af vores BMW ejere benytter My BMW? Læs mere om Marc og hans måde at bruge den digitale teknik optimalt.
The i4

THE i4

Den første fuldt elektriske Gran Coupé med en rækkevidde på op til 600 kilometer*.